Spring til indhold
Home » Indretning & Bolig » Har du brug for kreatin til træningen?

Har du brug for kreatin til træningen?

De sidste par år kan det føles som om det nærmest er blevet et must at gøre brug af diverse kosttilskud som f.eks. protein, kreatin, aminosyrer, vitaminer, koffein osv. hvis man er seriøs omkring sin træning.
Det er da også absolut en fordel at supplere sin kost med produkter der giver det maksimale ud af træningen, men for nogen kan det være en hjælp og for andre er det faktisk spild af penge. Bliv klogere på her i artiklen om du har brug for kreatin for at få det maksimale ud af træningen.

Hvad gør kreatin?

For at vide om du har brug for det eller ej til træningen så er det en god ide at starte med at forstå, hvordan det virker.
Du kan købe mange forskellige typer online, f.eks. hos webshoppen Only approved, men de fleste har samme hovedformål, nemlig at give dine muskler et ekstra boost.

Kreatin binder sig i muskelcellerne og giver dine muskler mere energi og binder mere vand til cellerne hvilket giver en lidt øget muskelmasse.

Får du kreatin i kosten?

Det næste skridt til at vide om du har brug for det i din træning er ved at kigge på din kost. Kreatin får du nemlig typisk fra fisk og rødt kød. Når du får rigeligt af det igennem kosten, så sker der det at musklernes lagre er fyldt op, og du vil derfor ikke have nogen gavn af at spise ekstra.

Med mindre du har planer om at skulle træne ekstra hårdt i en længere periode for så kan det måske alligevel godt booste din træning

Har du brug for et boost

Når du går i gang med hård styrketræning, så trækker din krop pr. automatik på kroppens kreatindepoter. De tømmes relativt hurtigt og det vil være her at du mærker at du nu er ved at have brugt kræfterne godt op.
Hvis du indtager en dosis kreatin lige inden din træning kan du få det til at passe sådan at det sætter ind når depoterne lige er ved at være tømte, og det ekstra tilskud kan derfor være med til at give dig et ekstra boost, hvilket kan gøre det nemmere for dig at give den lidt ekstra gas med styrketræningen, og dermed opnå større muskelopbygning.

Skal du tabe dig

Har du brug for at tabe dig ved du sikkert godt at muskelopbygning kan være en god hjælp. Jo mere muskelmasse du har, jo mere fedt forbrænder du nemlig. Det vil derfor være logisk at tænke at kreatin er en god ide, da det kan hjælpe dig med at opbygge muskelmasse.

Hvis du tager det i forbindelse med dit vægttab skal du dog være opmærksom på at det i opstarten kan give en lille vægtforøgelse, ligesom det også kan give en vægtforøgelse at få større muskler, da muskler vejer mere end fedt.
Er du opmærksom på dette vil det måske mindske frustrationen over at der ikke ryger det planlagte antal kg fra starten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.